פיתוח ענף המעונות בכפר עוספיה תוך שמירה על זכויות העובדים לצד העצמת היכולת האישית של כל תלמיד/ה.
פיתוח המצע האישי, רגשי, חינוכי-ערכי של כלל הלומדים.
פיתוח אקלים חינוכי חברתי המתבסס על ערכים חברתיים מותאמי מגזר /כפר.
מתן מענה חינוכי לכלל האוכלוסייה והקהילה בהתאם לצרכים הייחודיים של כלל הלומדים במעון.
העצמה אישית, חינוכית, חברתית לכלל התלמדים.
הקמת מסגרת לימודים לגיל הרך המתבססת על תוכנית מפוקחת ומלווה על ידי גורמים חינוכיים מקצועיים ובהתאם לצרכי התלמידים/ות.
העצמת הסגל החינוכי של המעון, הכוונה, פיתוח והשגת מרחב חינוכי על רם תוך בניית תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח.
פיתוח ועידוד הרשמה במעונות יום המפוקחים משרד החינוך בקרב ההורים.
פיתוח והטמעת תוכניות חדשניות פדגוגיות ומגמות פיתוח והעצמה אישית, חברתית, ערכית ורגשית בקרב התלמדים.
בניית מדדים להתפתחות התלמדים, טיפול בכל ילד וילד לפי צרכיו האישיים וזאת בסיוע צוות פדגוגיים /צופים מרפים בעסוק, פיזיותרפיסטים, מטפלים רגשיים, ומתמחי מוטוריקה עדינה וגסה.
יצירת מרחב למידה והתפתחות חינוכית המהווה בסיס מעבר עבור תלמידים שעוברים לגני חובה / טרום חובה.
פיתוח המושג החינוכי לגיל הרך 0 – 3 בקרב ההורים והאוכלוסייה במגזר לצד השקעה בטיפוח והעשרת היכולת האישית והמקצועית של המחנכות / מנהלת וכלל עובדי המעון, הן בקורסים, העשרות ורעננים והן בימי גיבוש, סדנאות והעצמה למיניהן.
כוח האדם במעון נקבע לפי הנחיית משרד החינוך וזאת בהתאם לגודל הכיתה ומספר הלומדים.
במעון צעדים ישנם 3 כיתות:
תינוקייה – 50 מ"ר המאפשרת 18 תלמידים.
פעוטות – 70 מ"ר המאפשרת 27 תלמידים.
בוגרים – 70 מ"ר המאפשרת 33 תלמידים .
על פי הנתונים לעיל כוח האדם הקיים במעון :
תינוקייה : 3 מטפלות ומובילת כיתה (רים סקר)
פעוטות: 2 מטפלות במשרה מלאה ומטפלת בחצי משרה (עד 13:00) ומובילת כיתה (סוניה עלי).
בוגרים: 2 מטפלות במשרה מלאה ומטפלת בחצי משרה (עד 13:00) ומובילת כיתה (פאתן זאהר).
המעון פתוח בכל ימי השבוע בין השעות :
א – ה : 7:00 – 16:00
יום ו : 7:00 – 13:00 או 12:00 תלוי בהורים.
ככלל ניתן להשאיר את הילדים במעון לשעה נוספת כלומר עד ל17:00 וזאת בתוספת תשלום סמלית.
התוכנית השנתית של מעון צעדים בנויה לפי חודשים ומתמקדת בכל חודש ע"פ אפיון התקופתי החודשי ובהתאם למתרחש בכל חודש (חגים/ מנהגים/ אירועים/ אקטואליה).
התוכנית השבועית הינה נגזרת של התוכנית החודשית כאשר תפקידן של המטפלות להעביר את התכנים הן משירה, סיפורים, פעילויות ועד להפעלות מכווני מסר.
לצד זה המעון יספק שירותים פתגוגיים בשיתוף עם המועצה המקומית ומרכז לגיל הרך.
יצויין כי כיום קיים הסכם עם המרכז לגיל הרך על שיתוף פעולה אשר המרכז יספק שירותים חיוניים דוגמת צופים, מדריכות חינוכיות (4 ש), פיזיותרפיסטים(4 ש), מרפים בעיסוק(2 ש), מתמחי מוטוריקה עדינה וגסה(2ש) ומטפלים רגשיים(2 ש) במהלך כל השנה.
המאבחן / הצופה יעביר את הנתונים למנהל/ת המעון ולאחראית המרכז לגיל הרך.
יוזמנו ההורים למעון.
המאבחן יחשוף את הנתונים למשפחה, ידריך ויכוון למתן טיפול עזרה סיוע מטיפת חלב / קופת חולים.
תוכנית השנתית מחולקת לשני חלקים כאשר האחת נוגעת לכיתת התינוקות גלאים 0- 1 והשנייה לכיתות הפעוטות והבוגרים.
יש לציין כי במהלך יום לימוד הילדים יצאו לחצרות המעון לפעילות חופשים בלווי המטפלות כשעה בכל יום וזאת לאחר ארוחת הבוקר.
להבדיל מגלאים 1-3, בגיל זה אנו מתמקדים בשלבי התפתחות התינוק.
בתוכנית זו אנו מתבססים על שלבי ההתפתחות הרציונלית על מחקרים מאמרים מדע וחומרי לימוד.
החל מהחודש השני, העניינים הופכים להיות קצת יותר מעניינים: התינוק עירני יותר במהלך היום ומגיב יותר למתרחש סביבו. עד סוף החודש השני להתפתחות התינוק הוא יוכל:
התינוק בגיל 3 חודשים הוא מפתח עוד כישורים שהופכים אותו לקצת יותר עצמאי ועירני. בנוסף זה השלב שבו הוא מפזר חיוכים ואפילו עשוי לצחוק בקול.
בשלב הזה התינוק משקיע בשיפור ושכלול ההישגים ההתפתחותיים שלו. פרקי הזמן שבהם התינוקות מחזיק את הראש מתארכים, היכולת שלהם להחזיק את הצעצועים משתפרת, והם אפילו משתפרים בחיקוי הבעות פנים. אלו ההישגים הנוספים הצפויים בחודש הזה:
הקואורדינציה של התינוק משתפרת והוא מתחזק. היכולות שלו לחקור את העולם שסביבו משתפרות, ולרוב ירכוש את הכישורים הבאים:
על פי טבלת התפתחות תינוקות התינוק יהיה מסוגל לעשות את הדברים הבאים:
זו הנקודה שבה תינוקות מתחילים להגיב למילה לא. הנה עוד כמה הישגים שהתינוק ישיג בחודש הזה:
התינוק כבר מתגלגל, משחק, יושב ומקשקש.
בשלב הזה הוא גם מרייר המון כי צומחות לו השיניים.
בין היתר ישיג:
לרוב בגיל זה לתינוק יש העדפות והוא יכול עכשיו להביע אותן.
ככלל עד סוף החודש התשעי התינוק ידע להצביע על הדברים שהוא רוצה, להשתתף באופן פעיל במשחק ואולי אפילו למחוא כף אם תשמחו אותו.
להלן טיפים לסייע בהתפתחות התינוק:
בגיל זה התינוק כבר יכול בשלב הזה להחזיק לבד את הבקבוק.
בנוסף התינוק מתחיל לשוטט לבד והוא ממש אוהב לזרוק דברים.
בגיל שנה התינוק יעשה עוד כמה קפיצות דרך התפתחותיות:
מילות הקסם
נושא : (קליטה והסתגלות ),
צורה: משולש | צבע: צבעי השלכת | מספר: 1 | אותיות: ا –ب-ت
הקשבה
נושאים :אני והגוף שלי ,החושים , היגיינה , הלווין ,לוחמי האש
צורה: ריבוע | צבע: כתום /אדום | מספר: 2 | אותיות: ث -ج-ح
החל מחודש זה יכנס צוות פרא רפואי לאבחון התלמידים על מנת להתחיל טיפולים בסיוע טיפת חלב ומרכזים רפואיים עוד בשלבים הראשונים של שנת הלימודים .
הצוות הפרא רפואי ישתלב במהלך החודש הראשון על פי יכולתם ולא בימים קבועים
לעקוב אחרי הוראות
המשך ביקורי צוות פרא רפואי וצופים כיתה , תלמידים ומטפלות.
נושאים: סתיו, מסיק זיתים , חילזון , קטניות
צורה: ספירלה | צבע: ירוק כהה/ בהיר | מספר: 3 | אותיות:خ- د- ذ
מרחב אישי ושיתוף
שילוב מדריכה חינוכית ותחילת ניתוח אבחונים של התלמידים
נושאים : חקלאות , חורף , ירקות ופירות , חג המולד
צורה: עיגול | צבע: זהב / כסף | מספר: 4 | אותיות: ر – ز -س
פתרון בעיות
נושאים: גשם /שלג , חיות שחיים בשלג, מערכת השמש, בעלי חיים זוהרים בלילה, כלי המוזיקה
צורה: כוכב | צבע: לבן | מספר: 5 | אותיות: ش -ص- ض
חוג צליל ותנועה (גומאנה אבו פארס) על פי תיאום מול מובילות כיתות ומגישת החוג סך הכל 6 מפגשים לכל כיתה
להתפשר / להתנצל
נושאים: חודש טו בשבט – צמחייה וטבע , פרי הדר , וולנטיין , פרחי החורף
צורה: מלבן | צבע: חום | מספר: 6 | אותיות: ط -ظ- ع
המשך חוג צליל ותנועה
קבלת האחר
נושאים: חודש המשפחה – ויום האם , אביב , חרקים , פרחים
צורה: לב | צבע: ורוד | מספר: 7 | אותיות: غ -ف- ق
חוג ליטוף חיות (חמוד ואינאס זידאן)
השתתפות , ודביקות במשימה
נושאים: בעלי מקצוע, פסחא , בעלי חיים בביצה, דבורים
צורה: אליפסה | צבע: כחול/תכלת | מספר:8 | אותיות: ك – ل- م
שעת סיפור (חנאן אבו אלזלף)
יום העצמאות ויום הזיכרון נקבעים לפי לוח השנה העברי ובהתאם יבוצע שינוי מידי שנה בנושא הנלמד
התמודדות עם רגשות
נושאים: החווה , מוצרי חלב, סיפור החיטה ,יערות הגשם
צורה: יהלום | צבע: שחור | מספר: 9 | אותיות: ن -ه
יום העצמאות ויום הזיכרון נקבעים לפי לוח השנה העברי ובהתאם יבוצע שינוי מידי שנה בנושא הנלמד
פתוחים לרעיונות חדשים
נושא: בטיחות בדרכים ,יום האב, קיץ, פירות הקיץ, חג הקורבן
צורה: חרוט | צבע: סגול | מספר: 10 | אותיות: و -ي
להיות ספורטיבי ועבודת צוות
נושא: גן חיות, האוקיינוס, החוף , סיכום שנה
צורה:חזרה וסיכום | צבע: צבעי הקשת | מספר: חזרה וסיכום | אותיות: חזרה וסיכום
מתנפחים ומשחקי מים
התשלום עבור חודש אוגוסט הינו תשלום יחסי (עד 7.8) כל הורה ישלם שליש חודש ממה שמשלם.
מינימום ילדים לפתיחת קייטנה הינו 20 ילדים
הקייטנה תחול מהשבוע השני של אוגוסט למשך שבועיים בין השעות 08:00-13:00
עלות הקייטנה הינה 1000 ₪
המעונות בחברת ביסאן מאובזרים במערכות חדשניות אשר משפרות את הטיפול במקרה החירום.
במעונות של חברתינו קיים:
בעת שמתרחש אירוע כלשהו יש לדווח לגורמים המטפלים בהתאם .
יש לעדכן מחלקת הביטחון במועצה המקומית 0558811934
בנוסף בתום הטיפול באירוע יש לדווח לרווחה / תמ"ת על כל האירוע ולהזין באתר של משרד החינוך על התרחשות אירוע חריג
מוקד משטרה 100
מד"א 101
כיבוי אש 102
מוקד מצוק 1700-700-113
מצבי חירום :
קריאה למנהלת
במידת הצורך המנהלת / המטפלת לוחצים לחצן המצוקה הנמצא בחדר היועצת
מבקשת לדבר עם רופא
במקביל מתקשרים לאחד מההורים ומעדכנים אותם באירוע ולפי הצורך מזמינים אותם למעון
על פי הצורך מזמינים מד"א ופינוי התלמיד לבית החולים
(יצוין כי הפינוי באמבולנס וההפניה לבית החולים הינם על חשבון המעון)
קריאה למנהלת
במידת הצורך המנהלת / המטפלת לוחצים לחצן המצוקה הנמצא בחדר היועצת
מבקשת לדבר עם רופא
במקביל מתקשרים לבן משפחה ומעדכנים אותם באירוע
על פי הצורך מזמינים מד"א ופינוי המטפלת / מנהלת לבית החולים
מפנים את הילדים הרחק מכיוון השריפה ולכיוון הנגדי של השריפה
במגמה לצאת לחצר המבנה ובמידת הצורך ממתחם המעון .
המנהלת לוחצת לחצן מצוקה ומעדכנת על שריפה
(יצוין המעון מזווד במערכת גילוי עשן והפעלה אוטומטית לכיבוי האש ולכן סביר להניח שבאופן אוטומטי תוזמן כבאית )
יחד עם זאת המנהלת / מטפלת תתקשר לכיבוי האש 102
המנהלת / המטפלות ישלחו מסרונים להורים יעדכנו באירוע ויבקשו איסוף מוקדם של הילדים .
יורחקו הילדים מכיוון זרימת המים לחדר סמוך או לכיתה אחרת
יעודכנו הבעלים ויעשה מאמץ מניעת המשך חדירת מים למבנה
בעת הצורך יועבר מסרון להורים יעודכנו באירוע ויתבקשו לאיסוף מוקדם יותר
כעקרון מתחם המעון מסורג ועם שער ונעילה מגנטית (השערים נסגרים לאחר 9:15 עד 15:00 )
במידה ומתרחש ריב בין הורים או אירוע אלימות כלשהו מחוץ לשער המעון המנהלת / מטפלת ילחצו לחצן מצוקה ויזמנו משטרה
מנהלת / מטפלת ינעלו את הדלת הראשית וירחיקו את הילדים מהחלונות .
והאירוע יטופל מחוץ לכותלי המעון
במידה והאירוע מתרחש בתוך המעון מרחיקים את הילדים הרחק מהאירוע
נועלים את הכיתות
מזמינים משטרה באמצעות לחצן מצוקה או חיוג למוקד 100
מדווחים על האירוע
יש להימנע מחיכוך מילולי / פיזי עם המתפרע יש לשאוף להרגיע את רוחות
במידה ויש אירוע תקיפה כלשהו בנשק קר / חם (סכין , כלי ירי ) יש להרחיק את הילדים מהחלונות ולפנות אותם למקום מובטח
שלב ראשון מחסן אחת הכיתות ולאחר מכן למקלט ונעילתו
במקביל יש להתקשר למשטרה לדווח על אירוע תקיפה במעון .
במידה ומזהים חפץ חשוד כלשהו בסביבת המעון , יש להרחיק את הילדים מסביבת החפץ ובמקביל יש להתקשר למשטרה 100 ולהזמין חבלן ולדווח על האירוע
במידת הצורך יש לבקש איסוף מוקדם על ידי ההורים
בעת חשש וזיהוי מקרה של בני ערובה יש לפעול בכל מאמץ ומבלי לסכן חיים ולעדכן את המשטרה 100 על אירוע בני ערובה
במקביל יש לרכז את הילדים במקום אחד ולהימנע מהרחבת מעגל ההשתלטות (במידה וניתן)
יש לציית לדרישות המשתלטים ולהימנע מאיבוד שליטה על מנת לשמור על קר רוח ולהימנע מסכנת חיים .
בעת התערבות משטרתית יש לפעול בצורה ניטרלית ולשמור על חיי הילדים .